blog
Categorie: Strips

“Gelukkig staan Kwak en Boemel hier niet echt in de keuken”
 VERSLAG DOOR HANNAH EN QUINTEN VAN DEN BROECK

Reporters Hannah en Quinten trokken naar Zwitserland met Jommeke voor de voorstelling van ‘De Jungfrau smelt’

Wat waren Hannah (11) en Quinten (9) blij. Voor de Jommekeskrant mochten ze als reporter naar Zwitserland. Daar werd in het dorpje Wengen het gloednieuwe Jommekesalbum De Jungfrau smelt voorgesteld. En mochten ze Jommeke ontmoeten! Hun avontuur penden ze speciaal voor jullie neer in dit verslag.

Jommeke zorgt voor veel verrassingen
Het begon al op ons schoolfeest. Plots dook hij op als special guest met de Jommekesbus. Hij kwam meedansen met onze hele school, een ritje maken in een zeepkist en ... vertellen dat wij met onze teksten de wedstrijd gewonnen hadden. Wij mochten mee naar Zwitserland als reporters voor de Jommekeskrant. Joepie! Vijf dagen later vertrokken we. Het vliegtuig bracht ons naar Zürich en dan spoorden we naar Wengen, een mooi dorp zonder auto’s. We gingen naar het Palace Hotel van Intersoc. Vlaggen met Jommeke wijzen de weg naar de ingang. Maar eerst gingen we eens naar het terras. Als je daar zit, denk je echt: “Ik zit nu op het mooiste terras van Zwitserland!” In de inkomhal van het hotel staat een rek vol strips. We voelden ons meteen thuis.

Jommekesbed
Een vriendelijke mevrouw aan de receptie gaf ons de kamersleutel. Onze kamer was ook een verrassing: wij sliepen in een Jommekeskamer. Hier geen piepend bed, maar voor ieder een zacht bed met Jommekesovertrekken. Aan de muur hingen tekeningen uit De Jungfrau smelt. Voor die nieuwe strip waren we hier. Omdat de strip gaat over Jommeke in het Intersoc Hotel in Wengen en over de Jungfrau, zou de strip hier voorgesteld worden. Dat was voor de volgende dag. Eerst zalig slapen in de Jommekeskamer, opstaan met een adembenemend uitzicht en heerlijk ontbijten. Ja, het is hier precies Luilekkerland. De zon scheen flink, maar toch pakten we warme kleren mee. Uit de strip wisten we dat het koud kon zijn op de Jungfraujoch. Er ligt megaveel sneeuw en het vriest er haast altijd, niet moeilijk op meer dan 3.500 meter hoogte. We stonden nu op het punt om echt in de voetsporen van Jommeke te treden. We vertrokken vanuit Wengen met een speciale tandradtrein. Dat was al een avontuur!

Boven op de Jungfraujoch was de persvoorstelling van het nieuwe album. Er waren daarom ook heel wat journalisten meegereisd. De persvoorstelling begon, maar waar was Jommeke? Belangrijke mensen van de Zwitserse dienst voor Toerisme, Intersoc en Uitgeverij Ballon Media begonnen uit te leggen dat de strip werd geschreven om de 70ste verjaardag van Intersoc te vieren. Intersoc organiseert vakanties. Na de speeches dook Jommeke plots op. Eindelijk kwam hij binnen, met veel applaus. Daarna werd de strip officieel voorgesteld in het Nederlands, het Duits en het Chinees. We konden Jommeke ook interviewen. Hij was heel blij dat hij de nieuwe strip eindelijk mocht voorstellen en dat hij ons vele plekjes uit de strip in het echt kon tonen.

IJspaleis
Toen kwam nog een verrassing. Jommeke nam ons mee naar het IJspaleis. Daar staan ijssculpturen van adelaars, pinguïns, de eekhoorn uit Ice Age,… Jo Nys, een heel vriendelijke mevrouw die wij de geestelijke moeder van Jommeke noemen, mocht een nieuw beeld onthullen: een bibberende Jommeke in een blok ijs. Wat een cool eerbetoon aan het tofste stripfiguur van België! Na het eten mochten we sleeën in het Snow Fun Park. Op de terugweg gingen we naar een Zwitserse boerderij. De muzikale Bella vonden we niet, maar we kregen wel uitleg over het leven van de Zwitserse boeren. Daarna gingen we kaas proeven, en weer heerlijk smullen in het hotel. In de hotelkeuken werken gelukkig echte kraks, en niet Kwak en Boemel zoals in de strip. Onze papa organiseerde ’s avonds een quiz in de chique theaterzaal. Mama mocht zijn assistente zijn. Alle vragen gingen over Jommeke en Intersoc. We hebben nogal gelachen. Het meisjesteam won! De volgende dag wandelden we met een gids naar Lauterbrunnen. We bewonderden ook de Trümmelbachwatervallen. Om een idee te krijgen over hoe mooi dat was: neem iets megamoois en doe dat maal honderd. In de namiddag gingen we Wengen bezoeken. En wie kwamen we tegen? Jommeke natuurlijk. Daarna vertrokken we naar Männlichen met de rode berglift van de voorpagina van de strip. Bovenop de cabine van de lift is een balkon. Wat een belevenis! We wandelden door de sneeuw naar een uitzichtpunt in de vorm van een kroon. Later zagen we de grote houten koe (met glijbaan) die ook in de strip voorkomt. De volgende dag was het alweer tijd om onze koffers te pakken. Maar wat was het een heel toffe reis met Jommeke en co.

Verslag in de Jommekeskrant

Hannah en Quinten interviewen Jommeke onder toeziend oog van Jo Nys

Inhuldiging 'bibberend beeldje' in het Jungfraujoch IJspaleis

Zie je de gelijkenissen?
De uitkijktoren op het Jungfraujoch realiteit vs Jommeke-album 'De Jungfrau smelt!'

Het station in Wengen realiteit vs Jommeke-album 'De Jungfrau smelt!'

Intersoc Palace Hotel in Wengen realiteit vs Jommeke-album 'De Jungfrau smelt!'

Royal Ride kabelbaan naar de Männlichen realiteit vs Jommeke-album 'De Jungfrau smelt!'

Liselotte realiteit vs Jommeke-album 'De Jungfrau smelt!'

Prachtige wandelingen realiteit vs Jommeke-album 'De Jungfrau smelt!'

Trein op weg naar de Aletschgletsjer realiteit vs Jommeke-album 'De Jungfrau smelt!'